STATUTUL ASOCIAŢIEI SPIRITUALE „LILA”
CAP. I DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1
(1) Se constituie „Asociaţia Spirituală LILA”, denumită în continuare „Asociaţie”, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, cu modificările ulterioare de către următoarele persoane, care au calitatea de membri fondatori:
- MIHĂIŢĂ INDRA CRISTINA,
- PRICE MIHAELA,
- LUCACI LILIANA-GEORGETA,
- SBÎRNEA RADU,
- LUGOJAN DELIA ELISABETA,
- ŞERBAN SILVIA,
- CEACANICA ANTIGONA-ADRIANA.
În conformitate cu prevederile art. 5 din Statut, devin membri ai Asociaţiei următorii:
- CIORBEA GABRIELA,
- CIUBOTARIU ANA,(3) Această denumire va fi respectată în toate documentele, anunţurile şi relaţiile cu alte instituţii şi terţe persoane.
- (4) Orice modificare a componenţei Asociaţiei va fi consemnată în „Registrul asociaţilor” care se află la sediul Asociaţiei.
- (2) Disponibilitatea denumirii se face conform dovezii de disponibilitate a denumirii cu numărul 112092 din 09.05.2012, eliberată de către Ministerul Justiţiei.
Art.2.
(1) Asociaţia este o persoană juridică română, de drept privat, ce funcţionează ca organizaţie nonguvernamentală, fără scop lucrativ, apolitică, independentă, cu beneficiu public, ce reuneşte prin liberă adeziune persoane care oferă contribuţia lor materială, cunoştinţele şi activitatea lor proprie în folosul comunităţii. Asociaţia îşi desfăşoară activitatea în deplină autonomie din punct de vedere structural, funcţional şi economic, în conformitate cu legile ţării şi cu prevederile prezentului Statut.
(2) Personalitatea juridică decurge din momentul înregistrării asociaţiei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor de la Judecătoria Bucureşti.
Art.3.
(1) Asociaţia se constituie pe o durată de timp nedeterminată şi are sediul în Bucureşti, Sector 2, Str. Alexandru Donici nr. 25, corp A.
(2) Sediul Asociaţiei se va putea schimba în raport cu necesităţile unei mai bune activităţi. Orice schimbare a sediului se va face prin hotărârea Consiliului Director şi se va comunica instanţei judecătoreşti de care Asociaţia aparţine, atât la vechiul sediu, cât şi la cel nou.
(3) Pentru îndeplinirea scopului propus, Asociaţia poate înfiinţa filiale cu personalitatate juridică sau îşi poate constitui sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate juridică, precum si puncte de lucru, în temeiul O.G. nr. 26/2000 cu modificările şi completările ulterioare şi poatestabililegături de colaborare cu organizaţiisimilar, cu alteinstituţiişipersoanejuridicesaufizicesaupoate intra înuniunisaufederaţii, din tarăşistrăinătate.
CAP. II SCOPUL ŞI OBIECTIVELE ASOCIAŢIEI
Art. 4
(1) Scopul asociaţiei este promovarea conceptului de echilibrare şi armonie a vieţii oamenilor, atât la nivel individual, cât şi la nivel social, prin studierea modalităţilor de funcţionare ale omului, naturii, Universului, transferurilor informaţionale şi energetice între fiinţele umane şi univers, dar şi prin utilizarea diverselor tehnici şi metode de îmbunătăţire a sistemului energo-informaţional care este omul şi a conexiunii lui cu Universul. Asociaţia promovează un mod de viaţă sănătos, în deplină armonie cu natura, pe care îşi propune să o protejeze, înţelegând prin aceasta respectul pentru toate formele de viaţă.
(2) Acest scop va fi realizat prin următoarele obiective:
- Constituirea şi dezvoltarea unei şcoli de iniţiere şi perfecţionare a cunoaşterii spirituale, autocunoaşterii şi cunoaşterii universale, ce va cuprinde organizarea de cursuri şi conferinţe în domeniul spiritualităţii, educaţiei, igienei alimentare, culturii, artei şi sportului, formarea unor grupuri de dialog spiritual, editare şi publicare de materiale specifice activităţii asociaţiei, sub formă tipărită, audio, video sau prezentări multimedia, documentaţii şi materiale în format electronic, dezvoltarea unor sisteme de cursuri şi programe educative, inclusiv prin corespondenţă şi internet, editarea programei cursurilor şi dezvoltarea de software specific acestora, conferinţe, seminarii, simpozioane, expoziţii şi stagii specifice ştiinţelor spirituale, precum şi colaborarea cu alte organizaţii şi şcoli de spiritualitate, din ţară şi străinătate;
- Dezvoltarea unor tehnici originale, precum şi utilizarea şi îmbunătăţirea tehnicilor existente, în domenii ca: psihologie, parapsihologie, medicină alternativă, masaj terapeutic, tehnici yoga, medicină cuantică, biorezonanţă, reiki, remedii florale Bach, qi-gong terapeutic, homeopatie, acupunctură, presopunctură, reflexoterapie, shiatsu, yumeiho, meditaţie şi vizualizare, ayurveda, aromoterapie, acupunctură, bioenergie, cristaloterapie, cromoterapie, fitoterapie, hidroterapie, hipnoterapie, homeopatie, meloterapie, sonoterapie, naturopatie, osteopatie, presopunctură, psihanaliză, psihoterapie şi consiliere, reflexologie, relaxare şi respiraţie, rolfing, tehnică radiantă, terapie cognitivă, terapie craniană, terapie Bowen, training autogen, terapie cu magneţi, terapie prin mandale, teatru, dans, mişcare, pictură şi altele asemenea;
- – anulat;
- Crearea şi dezvoltarea unui complex multifuncţional, agroturistic, de odihnă şi recuperare, unde se vor desfăşura activităţile asociaţiei;
- Activităţi de întreţinere corporală şi dezvoltare fizică, mentală şi energetică armonioasă, sporirea capacităţilor fizice şi spirituale a persoanelor de toate vârstele, prin practicarea de: arte tradiţionale orientale, yoga, gimnastică sportivă şi medicală şi alte sporturi sau activităţi, care au ca scop recuperarea sau sporirea vitalităţii şi sănătăţii oamenilor;
- Acţiuni de promovare şi desfăşurarea unor activităţi ecologice, de igienizare şi protejare a mediului, de ameliorare a cadrului natural, de conservare a biodiversităţii şi de susţinere a activităţilor umane fără impact sau cu impact redus asupra mediului, apropiate de natură;
- Dezvoltarea de programe proprii şi în regim de parteneriat cu autorităţile publice din ţară şi străinătate, pentru promovarea medicinii alternative şi a menţinerii unui mediu social sănătos sub toate aspectele;
- Promovarea alimentaţiei naturale ca mod de viaţă, medicină preventivă şi metodă de vindecare, activităţi de consultanţă, efectuarea de studii şi experimentări, organizarea de expoziţii, demonstraţii şi cursuri practice de preparare a alimentaţiei naturale;
- Producerea unor alimente naturale, pe baza promovării şi activării în domeniul agriculturii ecologice, a apiculturii, a acvaculturii, a cultivării şi recoltării ciupercilor, a fructelor de pădure, a plantelor medicinale şi aromatice, a creşterii păsărilor şi animalelor, excluzând sacrificarea lor, a altor produse şi metode naturale, în sprijinul unei vieţi sănătoase;
- – anulat
- – anulat
- Promovarea, coordonarea şi implementarea unor programe, de dezvoltarea socială, culturală, artistică, spirituală, ecologică, economică, a celor educaţionale şi formative, de perfecţionare profesională şi vocaţională, de dezvoltare în domeniul sănătaţii, a ştiinţelor, de cercetare-dezvoltare şi de mediu;
- Îmbunătăţirea calităţii vieţii prin educaţie, autoeducaţie şi conştientizarea responsabilităţii asupra faptelor personale;
- – anulat
- Promovarea programelor de schimburi spirituale şi culturale, cu un puternic impact educativ;
- Organizarea de campusuri de spiritualitate, în ţară şi peste hotare;
- – anulat
- Acordarea de consultanţă şi consiliere persoanelor interesate de medicina complementară / alternativă;
- Activităţi referitoare la sănătatea umană,asistenţă socială,îngrijirea bătrânilor, bonavilor incurabili şi a persoanelor cu deficienţe şi dizabilităţi fizice, precum şi de consiliere psihologică şi spirituală a persoanelor muribunde;
- Dezvoltarea de cercetări interdisciplinare, care să permită îmbunătăţirea indicatorilor de sănătate a populaţiei;
- – anulat
- – anulat
- – anulat
- Alte activităţi spirituale
CAP. III MEMBRII ASOCIAŢIEI, DOBÂNDIREA ŞI PIERDEREA CALITĂŢII DE MEMBRU
Art.5 .
(1) Asociaţiaestecompusă din:
- Membrifondatori;
- Membri;
- Membri de onoare (farădrept de vot);
- Membrisimpatizanți;
(2) Membrii fondatori sunt persoanele care au înfiinţat prezenta Asociaţie şi continuă să facă parte din ea, în conformitate cu prevederile prezentului statut.
(3) Poate deveni membru al Asociaţiei, orice persoană fizică, română sau străină, indiferent de vârstă, profesie, sex, cetăţenie, naţionalitate, apartenenţă politică sau religie, origine socială sau avere, care doreşte să susţină activ activităţile Asociaţiei şi care este de acord cu statutul Asociatiei. Calitatea de membru al Asociaţiei se solicită printr-o cerere scrisă, avizată favorabil de către Consiliul Director, iar pentru aprobarea cererii trebuie întrunite cel puţin două treimi din voturile Adunării Generale. Calitatea de membru al Asociaţiei este personală şi individuală. Prin cererea de asociere, persoana care doreşte să devină membru al Asociaţiei ia cunoştinţă de prevederile prezentului statut şi se obligă să le respecte.
(4) Calitatea de membru de onoare se atribuie de cătreConsiliul Director persoanelor care şi-au adus o contribuţieimportantă la desfăşurareaactivităţiiAsociaţieisaucare au avut o activitatedeosebităîndomeniile de interes ale Asociaţiei. Această calitate onorifică nu conferă drepturi şi obligaţii statutare persoanei respective.
(5) Membru simpatizant poate deveni, cu acordul Consiliului Director, orice persoană care este de acord cu statutul şi cu activitatea Asociaţiei. Un membru simpatizant poate participa la orice activitate a Asociaţiei, mai puţin participarea la Adunările generale şi nu are obligaţii financiare faţă de Asociaţie. În cazul în care membrul simpatizant are o atitudine ostilă sau care prejudiciază imaginea Asociaţiei, i se retrage acordul primit.
(6) Membrul simpatizant care are o activitate constantă în cadrul Asociaţiei, poate deveni, la cererea acestuia, membru al Asociaţiei, cu drepturile şi obligaţiile aferente. Admiterea se face cu respectarea prevederilor alin. (3).
Art. 6 .
Membrii Asociaţiei au următoarele drepturi:
- Să participe la Adunarea Generală (dreptul de exprimare a opiniilor, de vot, de a alege şi de a fi ales)
- Să participe la activitatea Asociaţiei şi la evenimentele organizate de aceasta, beneficiind, după caz, de condiţii preferenţiale (oportunităţi de participare, discounturi, etc.);
- Să beneficieze condiţionat, pe baza aprobării Consiliului Director, de o finanţare parţială sau totală pentru urmarea unor cursuri şi obţinerea unor diplome, atestate şi altele asemenea, în domenii legate de scopul Asociaţiei;
- Să colaboreze la publicaţiile Asociaţiei;
- Să fie informaţi şi să-şi spună părerea asupra activităţii desfăşurate de Asociaţie,
- Să poată consulta baza de date, lucrările, publicaţiile şi materialele documentare de care dispune Asociaţia.
- Să recomande primirea de noi membri.Art.7.
Membrii Asociaţiei au următoarele obligaţii:
– să respecte prevederile statutare;
– să plătească cotizaţia în cursul anului calendaristic respectiv, prin depunerea în contul Asociaţiei a cuantumului stabilit;
– să contribuie la creşterea prestigiului Asociaţiei şi la popularizarea acţiunilor sale;
– să sprijine moral şi material desfăşurarea acţiunilor Asociaţiei;
– să răspundă penal, civil sau disciplinar, după caz, pentru faptele ce aduc atingere scopului Asociaţiei.
Art. 8.
(1) Orice membru are dreptul de a se retrage oricând din Asociaţie, având obligaţia de a comunica în scris hotărârea sa Consiliului Director, cu cel puţin o lună înainte. Membrul retras poate deveni, la cerere, membru simpatizant.
(2) Drepturile personale câştigate ale unui membru asociat obligă Asociaţia, dacă titularul lor nu a renunţat le ele în mod expres, printr-un înscris.
Art. 9.
(1) Pierderea calităţii de membru se realizează prin:
– retragerea la cerere;
– deces;
– declararea judecătorească a dispariţiei;
– excludere;
– dizolvarea sau lichidarea Asociaţiei.
– neplata cotizaţiei aferentă anului calendaristic anterior până cel mai târziu data de 31 martie a anului următor. În acest caz, Adunarea Generală poate opta ca respectivul membru să devină membru simpatizant, sau să îşi piardă în totalitate statutul de membru, având în vedere şi alte particularităţi ale situaţiei respective.
(2) În cazul retragerii la cerere, membrul va adresa o cerere Consiliului Director care va lua act de aceasta. Până la data retragerii, membrul are toate drepturile şi obligaţiile prevăzute de prezentul Statut.
(21) Membrii care îşi pierd calitatea de membru nu au nici un drept asupra patrimoniului Asociaţiei. Ei au obligaţia de a achita cotizaţia până la data pronunţării deciziei definitive privind statutul lor.
(3) Excluderea unui membru se hotărăşte de Adunarea Generală şi intervine în următoarele cazuri:
- membrul este condamnat definitiv pentru o infracţiune în legătură cu Asociaţia;
- membrul săvârşeşte un act sau o faptă care aduce daune sau care prejudiciază imaginea Asociaţiei;
- membrul nu a avut nici un fel de activitate în cadrul Asociaţiei pe o durată mai mare de 1 an.
- (4) Excluderea se decide de către Adunarea Generală, cu o majoritate de 2/3 din voturile celor prezenți.
Art.10.
(1) Cuantumul cotizaţiei anuale este hotărât de către Adunarea Generală. Cotizaţia anuală se plăteşte în cursul anului calendaristic respectiv, integral sau în maxim trei tranşe.
(2) În cazul unor probleme de ordin material a unui membru, la cererea acestuia, cuantumul cotizaţiei poate fi redus sau înlocuit cu desfăşurarea unei activităţi utile, pe baza unei aprobări a Consiliului Director.
CAP. IV PATRIMONIUL ASOCIAŢIEI
Art.11.
(1) Asociaţia are un patrimoniu autonom şi distinct de patrimoniul membrilor.
(2) Patrimoniul iniţial este în valoare de 2.400 lei şi se constituie prin contribuţia în bani a fiecărui membru fondator, sumele respective fiind vărsate în contul Asociaţiei, deschis la o bancă comercială din România.
(3) Patrimoniul va fi administrat de Consiliul Director şi de Preşedinte şi va fi utilizat în vederea realizării scopului pentru care se constituie prezenta Asociaţie.
(4) Patrimoniul poate fi majorat prin mijloace finaciare şi materiale care pot proveni din donaţii, subvenţii, sponsorizări şi alte contribuţii ale persoanelor fizice şi juridice din ţară sau străinătate, prin fonduri obţinute din activitatea Asociaţiei sau alte mijloace prevăzute de lege. Donaţiile vor fi înregistrate în Registrul de donaţii.
Art.12.
(1) Fondurile Asociaţiei provin din:
-
- cotizaţiile şi contribuţiile membrilor;
- donaţii, subvenţii, sponsorizări primite din partea persoanelor fizice sau juridice din ţară sau străinătate;
- activităţile Asociaţiei prevăzute în Statut;
- taxe de participare pentru cursuri, excursii, activităţi specifice organizate de către Asociaţie sau în cooperare cu alţi parteneri;
- venituri provenite din desfăşurarea unor activităţi economice în vederea autofinanţării, dacă acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsă legătură cu scopul asociaţiei.Activităţile economice se vor putea desfăşura prin vânzarea cu ridicata sau cu amănuntul, în magazine specializate şi nespecializate, prin standuri, chioşcuri şi pieţe, prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet a produselor destinate comercializării, provenite din producţie proprie, a celor primite ca donaţii sau a celor produse la comandă de către terţi, pe bază de contract. De asemenea, pe baza aprobării Adunării Generale, asociaţia poate înfiinţa o societate comercială sau poate participa ca acţionar la o societate comercială;
- alte venituri obţinute în baza prevederilor legale. inclusiv prin atragerea unor investiţii şi finanţări sau prin accesarea fondurilor comunitare. Asociaţia poate investi în proprietăţi imobiliare/mobiliare, depozite bancare, drepturi de autor sau orice alte forme de investiţie. Investiţiile vor fi garantate. Asociaţia poate închiria sau vinde proprietăţi, drepturi de reproducere, know-how etc, asumându-şi obligaţiile provenite din aceste transferuri.
- Art.13.
- (2) Toate convenţiile, contractele, transferurile de bani sau valori, toate operaţiunile ce privesc proprietăţile Asociatei vor fi efectuate numai cu aprobarea Preşedintelui. Asociaţia îşi poate deschide un cont bancar la orice bancă din România sau din străinătate, în concordanţă cu legea. Operaţiunile finaciare ale Asociaţiei trebuie să aibă semnătura preşedintelui sau a unei persoane autorizate de către el prin delegaţie scrisă şi sigiliul Asociaţiei. Asociatia va putea efectua transferuri patrimonioniale în limita creanţelor certe, până la stingerea debitelor, numai cu aprobarea Preşedintelui Consiliului Director.
CAP. V ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA ASOCIAŢIEI
Art.14.
Organele de conducere, administrare şi control ale Asociaţiei sunt:
- Adunarea Generală, ca organ de conducere;
- Consiliul Director, ca organ de administrare;
- Cenzorul sau Comisia de cenzori, ca organ de control intern.
Art.15.
Adunarea Generală este organul suprem de conducere al Asociaţiei, formată din totalitatea membrilor, având fiecare câte un singur vot. Adunarea Generală se va întruni anual în şedinţa ordinară, urmând ca de fiecare dată când este necesar să se convoace şedinţa extraordinară. Data, locul de desfăşurare şi ordinea de zi se comunică membrilor prin e mail cu minimum 7 zile înainte de data întrunirii. Este obligaţia membrilor de a confirma, pe aceiaşi cale, participarea sau neparticiparea la şedinţă.
Art.16.
(1) Adunarea Generală decide:
- stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale Asociaţiei, pe termen scurt, mediu şi lung;
- analizarea modalităţilor de atingere a scopului Asociaţiei, inclusiv prin desfăşurarea unor activităţi economice legale;
- aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli şi a situaţiilor financiare anuale;
- alegerea si revocarea membrilor Consiliului Director;
- alegerea şi revocarea cenzorului sau, dupa caz, a membrilor comisiei de cenzori;
- înfiinţarea de filiale şi sucursale;
- modificarea statutului;
- dizolvarea si lichidarea Asociaţiei, precum şi stabilirea destinaţiei bunurilor rămase după lichidare;
- orice alte atribuţii prevăzute în lege sau în statut. (3) Modificările ulterioare aduse Statutului se vorcomunica instanţei de judecată în vederea înscrierii lor în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, aflat la grefa judecătoriei.Art.17.
- Art.18.
- Adunarea Generală se poate convoca în şedinţa extraordinară în aceleaşi condiţii ca şi şedinţa ordinară.
- (2) Deciziile privind dizolvarea Asociaţiei sau modificarea scopului trebuie să întrunească votul a cel puţin 2/3 (două treimi) din numărul total al asociaţilor prezenţi şi absenţi.
- Toti asociaţii au drept de vot egal. Membrul asociat interesat personal, prin soţ/soţie, prin descendenţi, prin ascendenţi direcţi, prin fraţii sau surorile lui, într-o chestiune supusa deciziei unuia din organele de direcţie sau administraţie, nu va putea lua parte la vot.Art.20. (2) Membrii asociaţiei aleg din rândul lor un Preşedinte, doi vicepeşedinţi şi un secretar care formează Consiliul Director. (1) Preşedintele sau împuternicitul acestuia conduce lucrările şi reprezintă oficial Asociaţia în relaţiile cu terţii, în justiţie şi în faţa altor autorităţi. (3) În perioada cuprinsă între două întruniri ale Adunării Generale, Preşedintele asigură conducerea operativă şi realizează actele administrative privind activitatea Asociaţiei, în conformitate cu împuternicirea data de Consiliu. Preşedintele poate delega atribuţiile de reprezentare în faţa instanţelor de judecată sau a oricăror altor autorităţi şi altor persoane. Hotărârile majore se iau cu 2/3 din voturi ale membrilor Consiliul Director şi cu Avizul Preşedintelui.Art.22.
- (1) Atribuţiile Consiliului Director sunt în principal următoarele:
- (2) Şedinţele Consiliului Director se consideră legal constituite dacă sunt prezenţi cel puţin 3/4 din numărul de membri. Hotărârile majore şi strategiile de dezvoltare ale Asociaţiei se iau în unanimitate.
- Art.21.
- (3) Până la prima Adunare Generală, Consiliul Director este format din persoanele stabilite prin Actul constitutiv al Asociaţiei.
- (1) Consiliul Director reprezintă organul de conducere executiv şi asigură punerea în executare a hotărârilor Adunării Generale.
- Art.19.
- (2) Adunarea Generală nu va putea lua nici o decizie dacât dacă vor fi răspuns convocării cel puţin jumătate plus unu din numărul asociaţilor. Dacă la prima convocare a unei şedinţe nu s-au întrunit condiţiile de mai sus, atunci la a doua convocare se va putea decide cu majoritatea absolută a celor prezenţi.
- Pune în practică hotărârile Adunării Generale şi asigură conducerea operativă a activităţii Asociaţiei în perioada dintre două Adunări Generale;
- Realizează actele administrative privind activitatea Asociaţiei;
- Încheie acte juridice în numele şi pe seama Asociaţiei;
- Analizează şi avizează cererile de primire de noi membri, în vederea aprobării de către Adunarea Generală;
- Prezintă Adunării Generale raportul de activitate pe perioada anterioară, execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli şi a programelor Asociaţiei;
- Întocmeşte proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, organigrama şi propunerile de personal;
- Face propuneri asupra modificărilor schimbării sediului Asociaţiei şi a deschiderii unor filiale şi sucursale;
- Desfăşoară alte atribuţii şi sarcini stabilite de Adunarea Generală.
- – Analizează şi aprobă pentru membrii Asociaţiei, finanţarea participării la unele cursuri în domenii legate de scopul Asociaţiei, în vederea obţinerii unor diplome, atestate şi altele asemenea;
Art.23.
Consiliul Director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcţii executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de membru asociat pentru a exercita atribuţiile de control. Dupa expirarea mandatului, Consiliul Director gestionează afacerile Asociaţiei până la alegerea sau numirea noilor organe.
Art.24.
Consiliul Director va putea hotărî, pentru anumite activităţi, folosirea de personal remunerat, prin angajare sau convenţie, în condiţiile stabilite de Adunarea Generală. Detaliile vor fi stabilite în Regulamentul de funcţionare al Asociaţiei.
Art.25.
(1) Operaţiunile financiare ale Asociaţiei se vor putea face numai cu semnătura Preşedintelui. Dreptul de a decide, semna, reprezenta cu privire la operatiunile financiare ale Asociaţiei, precum şi dreptul la prima semnătură în bancă îl va avea Presedintele Consiliului Director
(2) Presedintele poate delega alta persoana sa reprezinte Asociatia iar aceasta se va face cu mandat special pe specificul activitatii pentru care a fost delegata, in principiu, aceasta fiind un membru al Consiliului Director.
CAP. VI CONTROLUL FINANCIAR INTERN
Art.26.
Controlul financiar intern al Asociaţiei este asigurat de către un cenzor. Dacă numărul asociaţilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Aceasta poate fi şi o persoană din afara Asociaţiei. În cazul în care Asociaţia nu are obligaţia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociaţi care nu este membru al Consiliului Director poate exercita dreptul de control. Dacă la data întrunirii ultimei Adunări Generale, numărul de membri activi înscrişi în asociaţie este de peste 100, controlul financiar intern se va exercita de o comisie de cenzori. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.
Art.27.
În realizarea competenţei sale, cenzorul verifică modul în care este administrat patrimoniul Asociaţiei, întocmeşte rapoarte şi le prezintă Adunării Generale. Cenzorul poate participa la şedinţele Consiliului Director, fără a avea drept de vot,
Art.28.
Cenzorul are sarcina supravegherii gestiunii fondurilor Asociaţiei, verifică legalitatea întocmirii situaţiilor financiare anuale şi a celorlalte documente contabile, precum şi a verificării evaluării patrimoniulu, urmăreşte evidenţele contabile, încasarea cotizaţiilor şi efectuarea plăţilor, conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului. Cenzorul are acces la toate documentele Asociaţiei, dar nu poate lua decizii cu caracter executiv şi nu poate încheia acte de gestiune sub nici un motiv.
Art.29.
Cenzorul va aduce la cunoştinţa Consiliului Director neregularităţile în administraţie şi încălcările dispoziţiilor legale şi/sau statutare constatate.
Art.30.
Cenzorul poate renunţa la funcţia lui, cu un preaviz de 30 de zile, el fiind răspunzător pentru retragerea lui intempestivă şi pentru eventualele neglijenţe în îndeplinirea atribuţiilor lui.
Art.31.
Gestiunea Asociaţiei se ţine în conformitate cu legislaţia în vigoare. Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie.
Art.32.
Asociaţia poate reprezenta în România interesele altor persoane juridice străine, având un scop şi activitate cel puţin similare, sau poate promova şi apăra interesele persoanelor fizice sau juridice ce solicita sprijinul Asociaţiei, dacă acestea sunt în concordanţă cu scopul şi cu activitatea Asociaţiei şi nu contravin prevederilor statutului şi legislaţiei române în vigoare.
Art.33.
Asociaţia poate participa la înfiinţarea altor asociaţii şi fundaţii şi se poate afilia la federaţii sau confederaţii din ţară şi din străinătate, cu scopuri şi activităţi similare cu ale sale şi care nu contravin prezentului statut, prin decizie a Consiliului Director al Asociaţiei.
CAP. VII DIZOLVAREA ŞI LICHIDAREA
Art.34.
(1) Asociaţia se dizolvă de drept, prin hotărâre judecătorească sau prin hotărârea Adunării Generale;
(2) Asociaţia se dizolvă de fapt în următoarele situaţii:
- cand scopul Asociaţiei nu mai poate fi realizat;
- cand numărul membrilor asociaţi a scăzut sub limita fixată de lege
- în imposibilitatea constituirii Adunării Generale sau a Consiliului Director în conformitate cu Statutul Asociaţiei, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit Statutului, Adunarea Generală sau, după caz, Consiliul Director trebuia să se constituie
- în alte cazuri prevăzute de lege. Art.35. (2) În acest caz, lichidarea patrimoniului Asociaţiei se va face de către persoanele numite de Adunarea Generală.Art.36. Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice autorizate în condiţiile legii. În toate cazurile, mandatul Consiliului Director încetează odată cu numirea lichidatorilor.Art.38. Prevederile prezentului statut se completează cu normele cuprinse în legislaţia în vigoare.
Art.35.
(1) Asociaţia se poate dizolva şi prin hotărârea Adunării Generale.In termen de 15 zile de la data şedinţei de dizolvare, hotărârea Adunării Generale se depune la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială îşi are sediul, pentru a fi înscrisă în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
(2) În acest caz, lichidarea patrimoniului Asociaţiei se va face de către persoanele numite de Adunarea Generală.
Art.36.
În situaţia dizolvării, bunurile rămase în urma lichidării nu se pot transmite către persoane fizice.Aceste bunuri vor fi transmise conform prevedrilor art. 60 din O.G. nr.26 / 2000, modificată şi completată prin. Legea nr.246/18.07.2005, persoanelor juridice de drept privat sau public. Trecerea patrimoniului rezultat după lichidare către o persoana juridica non-profit, având un obiect de activitate apropiat de cel al Asociaţiei, se decide de către Adunarea Generală prin votul a minim două treimi din membrii prezenţi
Art.37.
Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice autorizate în condiţiile legii. În toate cazurile, mandatul Consiliului Director încetează odată cu numirea lichidatorilor.
Art.38.
Asociaţia încetează a funcţiona la data radierii din Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.
CAP. VIII DIVERSE
Art.39.
Prevederile prezentului statut se completează cu normele cuprinse în legislaţia în vigoare.